توضیحاتی دربارۀ دورۀ سوم درس خارج اصول

توضیحاتی دربارۀ دورۀ سوم درس خارج اصول استاد ملک‌زاده

پاسخ به چند پرسش پر تکرار

به لطف خدا و در ظلّ عنایات امام زمان (عج)، امسال دورۀ سوم تدریس خارج اصول به وسیلۀ استاد ملک زاده آغاز می‌شود، و با توجّه به تجربۀ دوره‌های قبل، زمان تقریبی این دوره خارج اصول، در صورتی که تعطیلی غیر مترقّبه پیش نیاید، حدود ۶ تا ۷ سال خواهد بود؛ ان شاء الله.

شرکت در این درس برای عموم طلاب و فضلای درس خارج بلامانع است.

از آنجا که شهید صدر، حلقات را به گونه‌ای تألیف فرموده است که طلاّب پس از اتمام این کتاب از آمادگی لازم جهت شرکت در درس خارج اصول برخوردار باشند لذا طلابی که حلقه ثالثه را خوانده‌اند و لو آنکه هنوز سایر دروس سطح را تمام نکرده باشند، می‌توانند در این درس حضور یابند.

اعطای گواهی حضور در درس جهت شرکت در مصاحبه درس خارج، همانند سایر دورس حوزه، منوط به حضور منظم در درس است.

درس به زبان فارسی القاء می‌شود ولی در پایان هر درس، برای فضلای عرب زبان، خلاصۀ درس به زبان عربی نیز بیان می‌شود. و این امر، کمکی است به عموم طلاب جهت تقریر درس به زبان عربی.

در کنار درس، حلقه‌های تقریر شفاهی و مباحثه، تحت اشراف مدرّسین فقه و اصول و مسلّط به مبانی استاد تشکیل می‌گردد.

گروه بزرگ مباحثه مجازی برای شرکت‌کنندگان در درس، در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی تشکیل می‌شود.

کتب و جزوات مرتبط با بحث، فقط در جلسه بحث و در میان شرکت‌کنندگان در درس توزیع می‌شود.

متن توضیحی دربارۀ مسیر علمی و چینش ابحاث در این دوره از تدریس خارج اصول، در جلسات نخست درس در اختیار طلاب و فضلای مکرّم قرار می‌گیرد.

در این درس، پاره‌ای از مسائل که دارای ثمرات جدّی عملی و علمی هستند ولی کمتر در دروس خارج اصول مطرح می‌گردند نیز به بحث گذاشته می‌شوند. منظور از ثمرۀ عملی، ثمره در مقام استنباط است و منظور از ثمرۀ علمی، تمهید و مقدّمیت برای طرح و فهم سایر ابحاث اصولی و اتّخاذ مبنا در آنها است.

این درس، در بخش تتبّع و نقل اقوال، اکثراً بر أعلام ثمانیه: شیخ انصاری، آخوند خراسانی، محقق نائینی، محقق عراقی، محقق اصفهانی، امام خمینی، آیت‌الله خویی و شهید صدر متمرکز است. اما به تناسب بحث، احیاناً به نظرات حاج شیخ عبدالکریم حائری و برخی دیگر از اعاظم، به ویژه معاصران نیز اشاره می‌گردد.

استاد همچون گذشته، شخصاً هدایت علمی و تحصیلی طلاب را به عهده دارد و این امر شامل راهنمایی شماری از رساله‌های سطح ۴ در رشتۀ فقه و اصول هم می‌شود. البته عزیزانی که بخواهند، برای پایان‌نامه‌های سطح ۳ نیز می‌توانند از مشاورۀ غیر رسمیِ ایشان استفاده نمایند.

  • مکان درس: مدرس آیت‌الله تبریزی
  • زمان درس: صبح‌ها ساعت ۱۰ (دو ساعت به ظهر)
  • یوم الشروع: شنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۱

ان شاء الله تعالی

حتما ببینید

الطلق. متن تدریس خارج اصول جلسه ۳۲۷

بسمه تعالی الطلق خارج اصول جلسه ۳۲۷یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده الطلق إنّ الطلق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.