توضیحی دربارۀ کتاب «برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد»

بسمه تعالی

توضیحی دربارۀ کتاب

برنامه درسی کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد

تألیف آیت الله محمدحسین ملک‌زاده

این کتاب پس از حدود یک دهه مطالعه، بررسی و پژوهش، انجام ده‌ها مصاحبه و مشورت با علما و مراجع و بهره‌گیری از تجربیّات گذشتگان و معاصران و سال‌ها و بارها آزمون و خطا در تدوین، انتشار یافته است تا از اتقان و استحکامی متناسب با یک برنامۀ درسی‌ اجتهادمحور جهت تحصیل علوم و معارف الهی برخوردار باشد.

و اما توضیحی درباره ادعایی که در این کتاب مطرح شده و بر روی جلد آن نیز انعکاس یافته است. بر روی جلد این کتاب نوشته شده است:

«… دروس حوزوی، از آغاز تا ورود به درس خارج و دستیابی به مرتبه نخست اجتهاد، حداکثر در مدت شش سال»

چه بسا در نگاه نخست و پیش از مطالعه متن کتاب، چنین امری یعنی دستیابی به چنین هدف سترگی در این زمان اندک، به جز برای نوابغ، از محالات عادیه به نظر آید، ولی پس از خواندن کتاب آشکار می‌گردد که :

اولاً، در این کتاب، تعداد روزهای تحصیلی در یک سال، حدود سیصد روز در نظر گرفته شده است که این زمان حدود دو برابرِ روزهای تحصیل در هر سال، در پایه‌های اول تا ششمِ حوزه و حدود سه برابر روزهای تحصیل در هر سال از مقطع تحصیلیِ سطوح عالی و خارج می‌باشد. در نتیجه تعداد روزهایی که در این کتاب برای خواندن دروس مقدمات و سطوح لحاظ شده است بسیار بیشتر (چند صد روز بیشتر) از مجموع روزهایی است که طبق برنامه عادی و جاری در حوزه‌های علمیه برای خواندن این دروس صرف می‌شود.

ثانیاً، ادعای این کتاب آن است که هر طلبه، در صورت اجرای مناسب این برنامه، در مدت زمانی حدود شش سال، یا اندکی کم‌تر، و پس از خواندن خوب و قوی‌ دروس حوزوی از آغاز تا هنگام ورود به درس خارج، إن‌شاءالله به مرتبۀ نخست اجتهاد می‌رسد؛ مرتبه‌ای که بعد از مطالعه متن کتاب و آشنایی با مراتب پنج‌گانه‌ای که در آن برای اجتهاد گفته شده است، معلوم می‌شود همان مرتبه «قریب الاجتهاد» در لسان اساتید گذشته است. در زمان‌های قبل، اساتید سطوح عالی و خارج تأکید می‌فرمودند طلبه‌ای که مقدمات و سطوح عالی را به خوبی خوانده باشد در آستانه ورود به درس خارج، قریب الاجتهاد خواهد بود و تنها در این حالت است که می‌تواند بهرۀ خوب و قابل قبولی از درس و بحث‌های خارج ببرد.

پس این کتاب، به هیچ روی، ادعای گزاف و ناممکنی را که مُثیر استبعاد و استیحاش باشد، مطرح نکرده است. البته در این کتاب، برخی از دروس که مدخلیّت تامّ در اجتهاد ندارند و بدون آن‌ها ـ و یا لااقل بدون فراگیریِ آن‌ها در قالب تتلمذ عند الاستاذ ـ نیز می‌توان مجتهد شد، به دروس مطالعه‌ای تبدیل شده و به جای آن‌ها دروسی نظیر قواعد فقهیّه، فقه مقارن، حلقات اصول، مکالمه عربی و غیره و نیز یک کارگار تمرینِ اجتهاد و استنباط، به مدت دو سال (هفته‌ای یک یا دو نوبت)، به برنامه درسی طلاب اضافه گردیده است.

حتما ببینید

مباحثۀ چهار ضلعی قرآن کریم

مباحثه چهار ضلعی و چهار جانبه قرآنی استحکام و ملکه شدن ادبیات عرب با کار …

۴ نظر

  1. سلام بنده این کتاب بخام بخرم چگونه هست
    لطفا در ایتا به این آیدی پیام دهید👇
    @saj_eshgh

  2. سلام ببخشید کتاب چاپ شده ؟
    اگر نه می چاپ میشه ؟ پی دی اف داره؟
    امکان پی دی اف گذشتن کتاب هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.