شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار و حکمتهای نهج البلاغه توسط استاد «محمد حسین ملک زاده».
دلالت پژوهی اجتماعی حکمت ها
وضعیت : اتمام تدریس

دانلود جلسات :
جلسه ۱ | جلسه ۲ | جلسه ۳
جلسه ۴ | جلسه ۵ | جلسه ۶
جلسه ۷ | جلسه ۸ | جلسه ۹
جلسه ۱۰ | جلسه ۱۱ | جلسه ۱۲
جلسه ۱۳ | جلسه ۱۴ | جلسه ۱۵
جلسه ۱۶ | جلسه ۱۷ | جلسه ۱۸
جلسه ۱۹ | جلسه ۲۰ | جلسه ۲۱
جلسه ۲۲ | جلسه ۲۳ | جلسه ۲۴
جلسه ۲۵ | جلسه ۲۶ | جلسه ۲۷
جلسه ۲۸ | جلسه ۲۹ | جلسه ۳۰
حکمت ۳۱ بخش اول | حکمت ۳۱ بخش دوم
حکمت ۳۱ بخش سوم | حکمت ۳۱ بخش چهارم
حکمت ۳۱ بخش پنجم | حکمت ۳۱ بخش ششم
حکمت ۳۱ بخش هفتم | حکمت ۳۱ بخش هشتم
جلسه ۳۲ | جلسه ۳۳
جلسه ۳۴ | جلسه ۳۵ | جلسه ۳۶
جلسه ۳۷ | جلسه ۳۸ | جلسه ۳۹
جلسه ۴۰ | جلسه ۴۱ | جلسه ۴۲
جلسه ۴۳ | جلسه ۴۴ | جلسه ۴۵
جلسه ۴۶ | جلسه ۴۷ | جلسه ۴۸
جلسه ۴۹ | جلسه ۵۰ | جلسه ۵۱
جلسه ۵۲ | جلسه ۵۳ | جلسه ۵۴
جلسه ۵۵ | جلسه ۵۶ | جلسه ۵۷
جلسه ۵۸ | جلسه ۵۹ | جلسه ۶۰
توضیح جلسات
جلسه ۱ | معنای دقیق فتنه راه شناخت فتنه چیست؟ دوشیده نشدن و سواری ندادن، به چه معناست؟ |
جلسه ۲ | جامعه ای که طمع را جایگزین قناعت کند افشا نکردن مسائل داخلی توسط حکام برای بیگانه |
جلسه ۳ | رفاه عمومی درحکومت دینی عواملی که امیرالمومنین برای توفیق حکومتش ذکر می کند |
جلسه ۴ | وجوب قدرتمند شدن حکومت اسلامی در همه عرصه ها در ایران به خلاف میلیونها آمریکایی، گرسنه به نان نداریم |
جلسه ۵ | بر اساس تطبیق نظریه گفتمان دوال مرکزی اسلام، اصول عقاید، عدالت، معنویت، عقلانیت می باشند تعریف سبک زندگی و آداب |
جلسه ۶ | تقسیم اخلاق به فردی و اجتماعی تقسیم اخلاق اجتماعی به عام و مضاف آیا بین همسران نباید هیچ رازی باشد؟ |
جلسه ۷ | ویژگی خاص کلمات قصار هر نوع محبت و لطف، ذیل معنای عام صدقه می باشد امت های کوشا در آینده سربلندتر هستند |
جلسه ۸ | انجام کارهای عظیم توسط خداوند با اسباب ساده نظر اسلام کرامت انسانی اومانیسم انسان محوری در تقابل با خداست |
جلسه ۹ | منطق محاسباتی اهل دنیا اقبال و ادبار باید بر اساس بودن در مسیر حق باشد بیان دو توصیه اجتماعی در این حکمت |
جلسه ۱۰ | شاخصی عملیاتی و خارجی برای سبک زندگی و اخلاق حسنه اجتماعی ملاک مقبولیت اجتماعی چیست؟ معیار روابط خانوادگی |
جلسه ۱۱ | گذشت، پایه روابط اجتماعی جمع «لکم فی القصاص حیاة» با امثال این حکمت زندگی خانوادگی، اخلاق یا قانون؟ |
جلسه ۱۲ | دوست یابی و نیاز انسان به آن ارتباطات اجتماعی، عنصر سازنده اجتماع اشارات نهج البلاغه به رابطه دوستی |
جلسه ۱۳ | نقش قدردانی در روابط اجتماعی نقدی بر مهندسی سیستم ها و اشتباهی در نظام سازی اسلامی سلب آزادی به خاطر امنیت |
جلسه ۱۴ | امیدبخشی و بیان واقعیتی اجتماعی وطن توحیدی، معیار دوری و نزدیکی مسلمین اصل در روابط سیاسی بین کشورها |
جلسه ۱۵ | شأن صدور روایت و برخورد کریمانه امیرالمومنین برخورد کریمانه رهبری با فتنه گران سال ۸۸ |
جلسه ۱۶ | جمع این روایت با روایات لزوم تدبیر لا جبر و لا تفویض ولکن امر بین امرین تدبیر نفسانی و تدبیر ربّانی |
جلسه ۱۷ | لزوم قوی بودن و قوی جلوه کردن مسلمین استقلال سیاسی، فرهنگی مدگرایی وسیله ای برای اسارت ملت ها |
جلسه ۱۸ | منظور از اصل اعتدال اسلامی چیست؟ ایستادن میان حق و باطل عین باطل است جنگ آمریکا با صدام، مامون با امین |
جلسه ۱۹ | عنان به دست آرزو تفاوت امید با آرزو وعده انتخاباتی یا بیان آرزو؟ واقع بین و آرمان گرا |
جلسه ۲۰ | نشانه رشید بودن فرد، جامعه و حکومت گذشتن از لغزش جوانمردان حفظ سرمایه های اجتماعی |
جلسه ۲۱ | انبیاء و اولیای الهی، بزرگترین فرصت طلبان تاریخ اغتنام فرصت های تمدنی هر انسان سه سال صدارت امیرکبیر |
جلسه ۲۲ | بررسی شرح سیدرضی و علامه جعفری بر این حکمت احتمال سوم معنای روایت نقش آفرینی اجتماعی اهل بیت در تمام شرایط |
جلسه ۲۳ | افتخار به گذشته و گذشتگان جای عمل را نمی گیرد توجه به گذشته درخشان باید اعتماد به نفس برای عمل ایجاد کند |
جلسه ۲۴ | کفاره گناهان بزرگ صدای مظلومی را به جایی رساندن نظام عادلانه قضایی، رفع بی کاری، رفع فسادو.. در سطح حکومت |
جلسه ۲۵ | |
جلسه ۲۶ | آشکار شدن باطن در فلتات زبان مسئول علاقه مند به مردم درتصمیمات و اقدامات نشان می دهد. بروز کبر درون با اشرافیت بیرونی |
جلسه ۲۷ | سازگاری با مشکلات خانوادگی و اختلاف سلائق اجتماعی حقوق خانواده در غرب و ایران مسئولی که مشکلی را بزرگ ببیند! |
جلسه ۲۸ | ترک دنیا برای رسیدن به دنیا ممنوع! حکومت دینی نداشته باشیم تا نفاق و ریا ریشه کن شود!؟ مبارزه دائم حکومت دینی |
جلسه ۲۹ | نزدیکی مرگ مرگ هر چیز زمانی ست که فرصت استفاده آن تمام شود فرصت نظام حکومتی، تربیت فرزند، روابط خوب همسران و.. |
جلسه ۳۰ | پرهیز از غفلت! حق الله به مراتب بزرگتر و سنگین تر از حق الناس است! غفلت از تجربیات و درس ها بزرگترین خطر جوامع |
جلسه ۳۱ بخش اول | صبر، یقین، عدل و جهاد، ارکان ایمان ملاکهای آزمون پذیری ایمان سنجش ایمان جامعه با ملاک های ارائه شده |
جلسه ۳۱ بخش دوم | چهار رکن صبر شوق بهشت، ترس از آتش، زهد به دنیا، یاد مرگ تفاوت مرگ اندیشی شیطانی و رحمانی نشاط حرکت با یاد مرگ |
جلسه ۳۱ بخش سوم | چهار رکن یقین بینش زیرکانه، ظرائف حکمت، پند از عبرتها، زندگی با گذشتگان ماجرای اندلس واشاعه فحشا در ژاپن و آلمان |
جلسه ۳۱ بخش چهارم | چهار رکن عدل فهم، علم عمیق، حکم، حلم فهم حکم الهی بسیار مهم است ملاک اجتهاد حقیقی نتیجه، با نیک نامی زندگی کردن |
جلسه ۳۱ بخش پنجم | چهار رکن جهاد مومنین می توانند به آمر به معروف و ناهی ازمنکر تکیه کنند خشم خدا درحمایت از دشمن فاسقین |
جلسه ۳۱ بخش ششم | تعمّق، تنازع، زیع، شقاق بیان برساخته هایی بافتنی به عنوان اسرار هستی در مکاتب باطنی |
جلسه ۳۱ بخش هفتم | خیال پردازی به جای تفکر در آخرالزمان امربه منکر نهی از معروف مقبولیت رابطه نامشروع بجای ازواج. |
جلسه ۳۱ بخش هشتم | تماری، هول، تردد و استسلام ۴رکن شک در مسائل سیاسی به دنبال حق نه جناح خاص تردید عامل سقوط معصران ائمه |
جلسه ۳۲ | تفاوت منطق محاسباتی خداوند با مردم اهمیت انسان از دید الهی موانع بروز بیشتر خبث طینت مستکبرین عالم |
جلسه ۳۳ | اصل اعتدال در مسائل امور سوء استفاده از این عنوان مخصوصا در سیاست رابطه مستقیم تفقه در دین و اعتدال در عمل |
جلسه ۳۴ | آرمانگرایی به همراه واقع بین بودن و بذل تمام تلاش در راه رسیدن به آرمان، نقطه مطلوب است آرزوپردازی موجب ذلت |
جلسه ۳۵ | پرهیز از موضع تهمت و لباس شهرت چادر لباس شهرت می شود؟! اعلام دارائی مسئولین حکومتی |
جلسه ۳۶ | یک راه انتخاب نامزد انتخاباتی اصلی اساسی در روابط دیپلماتیک موفقیت روی کاغذ به جای عمل! |
جلسه ۳۷ | نهی امیرالمومنین از استقبال بزرگان شهر انبار عدم نهی رسول الله و امام رضا، در موارد مشابه پاسخ به شبهه استقبال از رهبری |
جلسه ۳۸ | عقل،حماقت،عُجب وحسن خلق پرهیز از دوستی با احمق، خسیس، تبه کار و دروغگو معیار انتخاب مدیران و مشاوران حکومت |
جلسه ۳۹ | اصل الأهم فالأهم در اسلام ارکان برنامه ریزی ۱تعیین هدف ۲راهبرد رسیدن به هدف طبقه بندی اهداف بر اساس اهمیت |
جلسه ۴۰ | حرفهای بی اساس با اصطلاحات تخصصی! طلاق عاطفی به خاطر حرفی نسنجیده هنگام خشم از کار فرزندان چه کنیم؟ |
جلسه ۴۱ | |
جلسه ۴۲ | صبر بر سختی ها، نوعی توبه فردی و اجتماعی جدا کردن فعل از قول آیا در مریضی اجری وجود دارد؟ |
جلسه ۴۳ | معرفی خبّاب بن الأرَت به عنوان الگو نیازهای اساسی، فرعی و کاذب طبقه مومنان موثر و کم هزینه در مقابل طبقه پرهزینه و کم کار |
جلسه ۴۴ | ادبیات نرم تبلیغی، حتی دشمن را خلع سلاح می کند مبدأ و معاد دو حقیقت اصلی عالم امور را به خدا واگذار کردن |
جلسه ۴۵ | حب امیرالمومنین معیاری برای شناخت مومن از منافق احمدبن حنبل و شافعی و قسیم الجنه بودن امیرالمومنین معرفی مصداق انسان کامل |
جلسه ۴۶ | ارزش توبه و زشتی عجب با چه منطقی حسنهٔ موجب عجب، بدتر از سیئهٔ موجب توبه است؟ گناه نکردن آسان تر از توبه |
جلسه ۴۷ | ملاک و معیار برای اندازهٔ ارزش انسان، راستگویی، شجاعت، عفت نکته ای ادبی در بکارگیری لفظ «رجل» در «انسان» |
جلسه ۴۸ | پیروزی در گرو دوراندیشی، دوراندیشی در گرو تفکر، تفکر در گرو رازداری است اهمیت رازداری در مسائل حکومتی |
جلسه ۴۹ | کریم گرسنه و لئیم سیر! بدمستی نجومی بگیران و به رخ کشیدن ثروت در جامعه ملاک و معیار شخصیت انسان |
جلسه ۵۰ | نزدیک کردن قلوب مغالطه ای رایج در تفسیر روایات. تاکید بر مردم داری در روایات خط قرمز مردم داری، پا روی حق گذاشتن است. |
جلسه ۵۱ | مستوری عیوب به خاطر دنیا مردمی خوش استقبال و بدبدرقه! تاکید بر دوستی و دشمنی برای خدا دنیا ارزش و لیاقت دل بستن ندارد |
جلسه ۵۲ | حاکمیت عفو و گذشت در جامعه. بالاتر از حیوانات! افزایش عزت با گذشت کردن. |
جلسه ۵۳ | سخاوت قبل از درخواست. اصل در مسایل اجتماعی, موارد غالبی است. کارهای نمایشی رییس جمهور, نزدیک انتخابات! |
جلسه ۵۴ | عقل، جهل، ادب و مشاوره معنای غنی و دارایی های معنوی. کنارگذاشتن غرور و جهل و مشورت گرفتن. |
جلسه ۵۵ | صبر بر ناخوشایند و خوشایند! فوائد عقلایی صبر بر مصیبت دو احتمال در صبر بر محبوب |
جلسه ۵۶ | احساس آرامش و اهلیت در وطن دو گونه فقر در اندیشه اسلامی تاکید اسلام بر خلق ثروت |
جلسه ۵۷ | آرامش و لذت بردن در زندگی شخصی تفاوت آرامش و آسایش حرص٬ ریشه بسیاری مفاسد اجتماعی! |
جلسه ۵۸ | سه نکته در مال، در اسلام: – طهارت ومشروعیت منشأ – طهارت و مشروعیت محل به کارگیری – کنز نشدن مال نتیجه عدم برنامه ریزی حکومت برای ثروت |
جلسه ۵۹ | هشدار، مژده ای برای تو! مسئولانی که به جای دلسوزان شفیق، چاپلوسان همیشه مؤید را مشاور می دانند! جهالت بستر افراط و تفریط |
جلسه ۶۰ | زبان رها، حیوانی درنده! أمرا و حکمرانان کارهایشان با اوامر و نواهی پیش می رود. رام کردن زبان با لجام زدن |